Skupina The Exploited se dala dohromady na počátku roku 1980 v Edinburghu. Skládala se ze čtyř pankerů - Wattie Buchan - zpěv, "Big" John Duncan - kytara, Danny McCormick - basa, Dru Stix - bicí, kteří se snažili hrát tvrdší a rychlejší verzi punku. Se kterou nakonec ovlivnili mnoho hudebních skupin v příštích 20 letech od Ice až k heavy metalové legendě Slayer. Přirozeně to netrvalo dlouho co vydali svůj první vlastní singl.
"Army Life" bylo založeno na zpěvákově dřívější zkušenosti s vojenskou disciplínou. Pravdivost materiálu zazářila ve světě punku a singl strávil dvacet pět týdnů v nezávislých žebříčcích, v srpnu 1980 dosáhla šestého místa. Strana B obsahuje singl "Fuck a Mod", který je dodnes populární.
Následující přišlo o tři měsíce později, název byl převzat věčně rostoucí oddaností životu a každý věděl kde byli s Wattiem "My jsme The Exploited Barmy Army nešpiňte se s námi - Exploited … Barmy Army". Zvěsti o skupině se rychle rozšířili když Gary Bushell podpořil zvuk skupiny jejich vysokou úroveň skandálních odhalení. Třetí singl "Dogs of War" se vyšplhal až na druhé místo nezávislých žebříčků. Debutové album vydáno také v této době "Live On Stage" je vysoce ceněná nahrávka skupiny naživo z Edinburghu.
První studiová nahrávka byla vydána na barevném vinylu v květnu 1981 a je stále mnohými považována za druhé "Never Mind The Bollocks". "Punks Not Dead" dosáhla dvacátého místa v Britském národním žebříčku a bylo zvoleno jako nejlepší nezávislé album roku 1981. Album obsahuje mnoho živých nahrávek, ale také nové skladby jako "Son Of a Copper" a "Sex and violence". Turné jako Apocalypse Punk tour ´81 s Anti Nowhere League, Discharge a Anti Pasti znamenalo více senzací a následující singl "Dead Cities" se probojoval do TOP 30 se 150000 prodanými kopiemi a znamenal zásah do žebříčků popu. The Exploited se stala jedinou skupinou kterou BBC nechala objevit ve své prestižní show, ale kdokoliv kdo obětoval video pásek se jen mohl smát smutné New Romantics v publiku, které se snaží pogovat se světle obarvenými skotskými šílenci.
Pod zraky médií vydali další singly "Don´t Let Them Grind You Down" nahráno s Anti Pasti, "Computers Don´t Blunder" a druhé album "Troops Of Tomorrow". Skupina pak odjela na šestitýdenní turné po USA a Kanadě. Po jejich návratu do Anglie prošla punková scéna velkými změnami, ale žádnými k lepšímu.
Skupina byla kontaktována vydavatelskou firmou Pax, a podepsali spolu roční smlouvu. To už bylo moc na Johna Duncan, a tak se rozhodl opustit skupinu. (pak hrál ve skupinách Gin Goblins a Blood Uncles) Posléze vydali singl "Rival Leaders" a studiové album "Let's Start a War" a vrátili se zpět ke hraní v malých klubech a hospodách, daleko od jejich vyprodaných koncertů v Londýně.
Skandálu se nevyhnulo ani vydání nového alba, kde se poprvé objevilo nové logo skupiny, nyní tak slavná lebka, která byla použita bez zaplacení jakýchkoliv poplatků americkému tvůrci.
Další studiové album "Horror Epics" pokračuje ve Wattieho posedlostí nukleárním holocaustem. Bylo vydáno firmou Konexion Records v roce 1985. Nejvýraznejší skladbou, která útočí na celý politický systém a speciálně na předsedkyni vlády Maggie Thatcherovou se nazívá jednoduše "Maggie". Pak vyšla i zpožděná živá nahrávka "Live at the Whitehouse" nahraná v roce 1985 na jejich turné po Americe.
Polepšení justicí vydala kapela svůj první 12" singl "Jesus is Dead", který obsahoval pouze čtyři stopy včetně "Politicans", kde Wattie telefonuje prezidentovi Spojených států.
The Exploited pokračovali s vydáváním špikových alb, ale v roce 1987 skupina začíná hrát více směrem k Hardcore/Grindcore. Tato změna se naplno projevila v jejich dalším albu "Death Before Dishonour" vydaném v roce 1987. V roce 1988 byl vydán další 12" singl "War Now" a v roce 1990 album "The Massacre" se již naplno přiblížilo k Heavy Metalu. Jejich poslední album "Beat the Bastards" z roku 1996 tento dojem ještě umocnil.
joooooooooooooooooooooooooooo
(joukers, 26. 7. 2009 15:36)